Удосконалення сфери закупівель підвищить рівень якості товарів, робіт і послуг у столиці

Удосконалення роботи в сфері закупівель підвищить рівень якості товарів, робіт і послуг, які отримують мешканці столиці. Про ці та інші важливі питання йшлося під час круглого столу: «Забезпечення ефективного та доброчесного здійснення публічних закупівель в системі Київської міської влади».

У круглому столі взяли участь керівники структурних підрозділів КМДА і ключових комунальних підприємств міста, голови та секретарі тендерних комітетів. Захід спрямовано вдосконалення процедур публічних закупівель, які здійснюються коштом місцевого бюджету столиці.

Перший заступник голови КМДА Микола Поворозник, відкриваючи захід, зазначив, що Київ має стати лідером у публічних закупівлях.

Круглий стіл став першою подією в межах тривалого проекту Представництва Фонду імені Фрідріха Еберта в Україні, який виконується спільно з Київською міською державної адміністрацією. Проектом передбачено здійснення системного моніторингу публічних закупівель, низка робочих зустрічей та фінальна конференція за участю київської міської влади та голів великих міст України.

«Ми дуже раді, що саме Київська міська державна адміністрація згодилась виступити партнером у реалізації цієї ініціативи – це свідчить про готовність та бажання керівництва міста і далі удосконалювати свою роботу, прагнути більших успіхів», – повідомила Олена Давліканова, координатор програм Представництва Фонду імені Фрідріха Еберта в Україні.

Радник першого заступника голови КМДА, координатор проекту Володимир Брущенко зазначив, що ця ініціатива є унікальною.

«Ми змогли об’єднати на спільній платформі Антимонопольний комітет України, Міністерство економічного розвитку і торгівлі, Державну аудиторську службу України і замовника (покупця) в особі міста Києва. Традиційно з цими структурами місто стикається, коли йдеться про вади у тій чи іншій публічній закупівлі. Тепер ми зібралися для спільної роботи всі разом, щоб запобігти виникненню таких вад», – сказав він.

Експерт проекту, Державний уповноважений Антимонопольного комітету України Агія Загребельська презентувала типові помилки та корисні поради в процесі оскарження публічних закупівель.

«Для дотримання принципу максимальної економії та ефективності під час здійснення публічних закупівель замовникам замало мати нульову толерантність до корупції та мотивацію для роботи. Окрім цього, останні повинні володіти достатнім обсягом знань і навичок у закупівельній сфері. Члени Колегії Антимонопольного комітету України, що розглядають скарги у сфері публічних закупівель, в силу роду діяльності та статусу квазісуда не можуть активно долучитись до навчань, роз’яснень та дискусій щодо позицій Колегії. Подібні ініціативи є чудовою нагодою у комфортній атмосфері обмінятись досвідом та знаннями, щоб із кожним днем фаховий рівень замовників у закупівельній сфері зростав. Це в результаті створить необхідний професійний базис для закупівлі товарів, робіт та послуг найкращої якості за найнижчу вартість у прозорому конкурентному середовищі», – сказала Агія Загребельська.

Оскільки проектна ініціатива спрямована не лише на моніторинг конкретних міських тендерів, але і на вироблення модальних рекомендацій, політик і процедур щодо покращення публічних закупівель за кошти місцевого бюджету, до заходу приєдналася експерт Лілія Лахтіонова, директор Департаменту регулювання державних закупівель Міністерства економічного розвитку і торгівлі України. Вона розповіла про досягнення у 2017 році та щодо планів на 2018 рік з реформи публічних закупівель в Україні.

«У 2018 році заплановано розробити необхідні зміни та створити більш комфортні та зручні умови для користувачів системи, зокрема й удосконалення механізму оскарження, і поетапне масштабування централізованих закупівельних організацій, і запровадження електронної тендерної документації та електронних каталогів та багато інших корисних нововведень», – підкреслила Лілія Лахтіонова.

Директор Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту Оксана Колтик розповіла про проблемні питання, на які звертає увагу Департамент під час аудиту та моніторингу закупівель. Вона акцентувала увагу на тому, що майстерність під час тендерних процедур проявляється у вмінні знайти баланс між ціною та якістю товару, роботи чи послуги з метою забезпечення проведення ефективної та законної закупівлі.

На думку начальника відділу моніторингу закупівель у бюджетній сфері Департаменту моніторингу та перевірок закупівель Державної аудиторської служби Олександра Кудима, зменшення кількості типових помилок столичними замовниками під час проведення закупівель невідворотно призведе до досягнення мети публічних закупівель – ефективного витрачання коштів громади міста.

«Симбіоз замовника та органу державного фінансового контролю – це якісний стрибок у розвитку вітчизняних публічних закупівель», – додав він, характеризуючи проектну ініціативу.

Відповідаючи на питання учасників заходу щодо методів покращення закупівель, Олександр Кудим підсумував: «Упровадження покрокового механізму проведення закупівлі від її «народження» (планування) до пікової точки циклу життя (виконання договору) та міжструктурні зв’язки всіх учасників (планово-фінансового відділу, тендерного комітету, бухгалтерії,  матеріально-відповідальних осіб та керівника) у рамках однієї закупівлі дозволить одразу побачити результат: якісні товари, роботи чи послуги за конкурентну вартість».

Зазначена ініціатива є вкрай важливою для Києва, оскільки, по-перше, підвищення конкурентності публічних закупівель дозволить розширити коло підприємців, які беруть участь у міських тендерах. Отримуючи контракти з містом, малий і середній бізнес зможе більш динамічно розвиватися. По-друге, покращення ефективності використання коштів дозволить бюджету Києва більше заощаджувати і подалі зростати.

Бюро в Києві

01004 Україна, Київ
вул. Пушкiнська, 34

+38 (044) 234 0038
+38 (044) 451 4031

mail(at)fes.kiev.ua

Photo: FES/Bernd Raschke

Публікації

Максак Г., к.політ.н. Шелест Г., к.політ.н. Бурейко Н., Коваль М., Коваль Н.

Українська призма: Зовнішня політика 2017

Устименко В.А., Заблодська І.В.

Досвід об´єднання територіальних громад на Сході України: економіко-правові аспекти